A very stupid student story?

Vad tycker ni om den här reklamfilmen som syftar till att locka utländska studenter till Mittuniversitetet? Främst är målgruppen tyskar, holländare och engelsmän. Varför jag frågar är för att norrlandsförfattaren Po Tidholm totalsågat den. Citerar honom: "En av de dummaste reklamfilmer jag sett" vidare "en tragisk schablonisering" av norrland. Reklambyrån Vinter från Luleå ligger bakom filmen, som är gjord i samarbete med Mathias Fjellström på Salmonfox. Men har Tidholm rätt? Se filmen här. Den är ca 2 min lång.





"Grundidén låg i att skapa en film med samma känsla som i en klassisk collegefilm (den udda killen som får den söta tjejen i slutet...), fast i ett skruvat format. Eftersom vi blandar fiktion med verklighet kommer de som börjar plugga vid Mittuniversitetet att känna igen sig", säger Anna Lindblom, art director på Vinter.

Till Östersunds-Posten säger Po Tidholm, som varit på länsbiblioteket i Östersund och pratat om Norrlandsbilden, att han ”tycker det är jättesynd att Mittuniversitetet känner sig tvingad att marknadsföra sig med en schablon.” Tidholm, som är aktuell med boken Norrland, tycker att genom filmen marginaliseras norrland och bilden av norrland, att institutionener likt Mittuniversitetet har ett ansvar för hur bilden av norrland ser ut, ett ansvar man härigenom inte tar, om vi tolkar Tidholm på orden.

Mediernas användning av stereotyper kopplas ofta till föreställningen om mediernas socialiseringsfunktion. Bakom synsättet finns antaganden om att hur en grupp representeras i medieutbudet också kan ha ett förebildande syfte och tjäna som modell - på gott och ont - och hänger ihop med den så kallade överföringsmodellen. Samtidigt får vi inte glömma bort eller förringa medieanvändarnas tolkning av det som visas och att vi tar till oss saker utifrån olika kulturella, sociala, politiska och personliga erfarenhetssfärer. Så vilken betydelse filmer av det här slaget får i slutänden, beror även på konsumenternas bakgrund och tolkningar av filmen.

Tidigare har Mittuniversitetet försökt locka till sig studenter genom närheten till fjällen, exempelvis till Åre, och har därigenom fått många friluftsintresserade studenter att söka sig hit. Var det ett bättre grepp än det här?

Utöver det undrar jag om det bara är jag som tänker på Tele2-reklamen och det svarta fåret Frank vid titten på filmen? Jag tror inte samma reklambyrå ligger bakom (eller är det samma?) dock liknar de varandra i uttryck. Filmen påminner även om Billingeost:s reklamfilmer, vilka också har en älg som huvudperson. Annars är det här med schabloner oerhört svårt att komma ifrån i marknadsföring. Det "typiska" eller "udda" (exotiska) är ofta det som attraherar - andra. Ytterligare en schablon, myten om den svenska flickan, användes i den här filmen. Den syftar såklart till att locka unga män till stan. I Mittuniversitetets version fick vi dock ta del av en mer städad och intellektuell variant av henne. Dock bara en förklädnad, men ett typiskt grepp och ett välanvänt svenskt "signum"!

Det finns såklart bättre och sämre schabloner att använda för att marknadsföra en region. Vilken kategori Mittuniversitetets film tillhör, är ytterst en smaksak. Däremot är norrlands självbild viktig att diskutera. Även hur platser ska marknadsföras, bör diskuteras noggrant eftersom ansvaret för hur en region uppfattas hänger samman med hur vi förmedlar bilden av den. Vilka vi är och hur vi uppfattas av andra, är frågor vi bör ställa oss. Intressant i sammanhanget är hur norrlänningarna ser på sig själva och VILL bli sedda. Om bilderna sedan stämmer överens med hur det faktiskt är och hur andra, utomstående, betraktar norrland och norrlänningar, är däremot inte alls säkert. Bilderna brukar inte stämma överens. Vems fel det är, är lika svårt att avgöra som den om hönan och ägget: Är det schablonerna om platsen som mejslas ut som är orsaken eller är det fördomar kontra verklighet som drabbat samman när bilden av en plats inte känns igen? Jag ämnar inte gräva djupare i den frågan. Mycket finns redan att läsa i ämnet.


Några böcker i ämnet jag rent spontant kommer att tänka på, som handlar om hela Sveriges självbild i jämförelse med andra är: Svenskarna som andra ser dem: fakta, myter eller kommunikationskomplex? av Jean Phillips-Martinsson och Svensk mentalitet - ett jämförande perspektiv av Åke Daun. Väldigt bra böcker båda två. Rekommenderas!

Men vad tycker ni? Har Po Tidholm rätt i det han säger? Kommentera gärna! 

Kommentarer

  1. Läs gärna vad ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg skriver om saken på sin blogg, under rubriken "Norrland finns nog inte". http://op.se/chefredaktoren

    SvaraRadera
  2. Den där Po Tidholm verkar lite förbittrad tycker jag. Vi närvarade när han föreläste om Norrland här i Östersund och han har sina klara poänger men tycks samtidigt missa charmen med norrlandsregionen.

    Anna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det kom ett hot som utvecklades till omfattande hatdrev mot min person

Vem vet vad som hade förhindrat Aviciis död?

#MeToo ur en retorikintresserad kulturjournalists perspektiv