Anders Sunna, Ahlbergshallen

Var och tittade på Anders Sunnas utställning i Ahlbergshallen här i Östersund i början av februari, en utställning jag fann både påträngande och genomträngande. Med autencitet och närvaro lämnade nämligen konstverken en bitter och tröstlös eftersmak kvar i sinnet hos mig. Det ska däremot inte ses som negativt utan tvärtom gav utställningen en effekt som borde infinna sig i det mänskliga hjärtat hos alla dem vilka unnar varandra lycka och harmoni i livet, något som Sunna själv via sin konst ger intryck av att sakna och behöva?

Gående till andra sidan

Sunna skildrar i sin konst en samisk vardag starkt präglad av en längre konflikt familjen haft med myndigheter över en lagtolkning. En tuff konflikt som startade 13 år innan Anders Sunna föddes och som resulterade i tvångsförflyttning av familjemedlemmarna och dess rennäring, något som påverkat Sunna mycket.

Gudfadern av Norrbotten

Anders Sunna är en känd samisk konsthantverkare från Kieksiäisvaara, utbildad vid konstfack och vars konst enligt Aftonbladet är att betrakta som ”uppfuckad renskötar-estetik”, en etikett han fått med anledning av de vedermödor familjen präglats av och som kommer till explosiva uttryck i Sunnas alster. Jag uppskattar Anders Sunnas uttryck och vilja i sin konst. Hans alster visar på frustration men också på styrka, en styrka människorna på olika sätt behöver för att klara sig igenom livets alla prövningar. Sunna låter oss påminnas om den kamp som ständigt utspelar sig överallt runt oss. Kanske speciellt inom oss, i såväl våra tankar som genom våra upplevelser. En fråga slog dock följe med mig hem från utställningen. Frågan lyder: läker tiden verkligen alla sår?

Detta är en mycket sevärd upplevelse signerad Sunna som jag hoppas att många med mig tar chansen att se. Anders Sunna har deltagit vid Liljevalchs vårsalong flertalet gånger.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Det kom ett hot som utvecklades till omfattande hatdrev mot min person

Vem vet vad som hade förhindrat Aviciis död?

#MeToo ur en retorikintresserad kulturjournalists perspektiv